Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

F-klassen

F-klassen er et specialtilbud for elever i Thisted Kommune med særlige behov.

 

Målgruppen for disse tilbud er børn med social-emotionelle vanskeligheder og/eller tilknytningsforstyrrelser, hvor almentilbuddet ikke i tilstrækkelig grad kan tilgodese elevens særlige behov.

 

Målgruppens børn er bl.a. karakteriseret ved:

  • Sociale- og adfærdsmæssige vanskeligheder.

  • Have udviklet alternative og uhensigtsmæssige adfærdsstrategier.

  • Have forskellige diagnoser, bl.a. ADHD og autisme.

 

I F-klassen arbejdes der KRAP-orienteret. KRAP er en forkortelse af Kognitiv, Ressourcefokuseret, 

Anerkendende pædagogik.

Det betyder, at der i tilgangen til eleverne undervises i et tydeligt og relationelt pædagogisk læringsmiljø. 

Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elev og altid med afsæt i nærmeste udviklingszone. 

Eleverne undervises i små grupper eller individuelt med fast tilknyttet pædagogisk personale.

 

Vores mål for eleverne er at give dem værktøjer til at håndtere tilværelsen, og udgangspunktet er hele tiden den enkelte elevs forudsætninger for læring. 

 

Der udarbejdes individuelle elevplaner med afsæt i den enkelte elevs behov for støtte, således eleven kan blive så dygtig og velfungerende som muligt. 

 

Vi har i kraft af vores placering på en lokal skole er der mulighed for at integrere vores elever i skolens almindelige klasser, når vi skønner, det er hensigtsmæssigt og eleven kan profitere af 

inklusionsindsatsen.

Synlige tegn på kvalitet i undervisningen:

- Progression i læring og trivsel.

- Arbejdsro og fokuseret arbejde.

- Elevernes mødestabilitet.

- Fortrolighed med testsituationer.

- Så mange som mulig tager afgangseksamen i dansk, matematik og engelsk. 

 

Færdigheder og kompetencer eleverne tilegner sig i tilbuddet:

- Sociale og faglige mestringsstrategier der fremmer muligheden for inklusion i almenskole og 

omgivende samfund.

- Kompetencer jf. fælles mål i folkeskolens fagrække.

- Livsduelighed, så eleven er klar til tiden efter folkeskolen.

 

Undervisningen: 

Undervisningen lever op til folkeskolens krav om undervisning og tager afsæt i den enkelte elevs 

motivation og kompetencer, hvilket fremgår af de individuelle elevplaner.

 

Fagene bygges ind i opgaver og oplevelser, og der gives mulighed for individuel og fælles udfoldelse og aktivitet. 

 

Undervisningen udføres i klare og tydelige strukturer med individuelle valgmuligheder inden for rammerne.  

 

Social træning er en naturlig del af skoledagen.

 

Vi vægter, at eleverne får kendskab til det omgivende samfund bl.a. ved hjælp af praktikker og virksomhedsbesøg.

Skoledagens længde er for alle elever i F-klasserne 8-14. For de yngste elever betyder det, at der anvendes timebankstimer til at understøtte dem socialt og i legende og kreative aktiviteter sidst på dagen. 

 

Skoletilbuddet har pasning i special-SFO efter skoletid.

 

Evaluering af elevernes progression:

- Løbende evaluering af elevernes faglige og sociale mål – via test, lix, evalueringer og samtaler.

- Elevsamtaler

- Nationale tests

- Terminsprøver og 9. klasses prøver

- Fagspecifikke tests

 

Pædagogiske arbejdsmetoder:

- KRAP skemaer

- Visualisering

- Ressourceorienteret tilgang

- Anerkendende pædagogik

- Forebyggende, pædagogiske hensyn

- Social træning

- Belønningssystemer

- Afledning

- Eksternalisering

- Tydelig struktureret tilgang både didaktisk og pædagogisk.

- Oplevelsesorienteret- og legene læring

 

Forældresamarbejde:

Et nært og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og hjem er en forudsætning for, at sikre eleverne den bedste skolegang og de bedste forudsætninger for faglig g social læring og udvikling.  

Derfor har vi løbende kontakt med hjemmet via kontaktbog, på AULA, telefonisk, forældremøder, 

høringer, netværksmøder samt forældrearrangementer.

Teamet:

Personalet er et lille fast team bestående af højt fagligt kvalificeret og robust pædagogisk personale. Lærere og pædagoger.

 

Der er desuden tilknyttet en fast psykolog og pædagogisk konsulent fra PPR, som deltager ved behov til netværksmøder, faglig sparring eller supervision.

Det er også muligt at få sparring fra skolens faste tilknyttede skolesocialrådgiver.  

 

Personalet er sammen med eleverne hele dagen – også i frikvartererne.